Menu
Ankieta
Czy chciałbyś, aby urząd w Twoim miejscu zamieszkania świadczył usługi drogą elektroniczną?
Tak
Nie
Nie wiem
Subskrypcja
podaj swój adres e-mail

Co zrobić, gdy zgubimy swój dowód osobisty? / Aktualności

Co zrobić, gdy zgubimy swój dowód osobisty?

2020-12-23
Jeśli Twój dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony, należy niezwłocznie zgłosić to w urzędzie gminy lub miasta bądź przez Internet. Aby uniknąć niepożądanych działań oszustów, warto poinformować o tym również swój bank, który przekaże natychmiast tę informacje innym bankom, operatorom komórkowym czy firmom. W niektórych bankach możemy to zrobić telefonicznie lub udać się osobiście do placówki banku.

Zgłoszenie kradzieży dowodu 

W przypadku kradzieży dowodu, wystarczy zgłosić to policji bez konieczności informowania urzędu. Dowód zostanie unieważniony z dniem zgłoszenia tego faktu na komisariacie.

Czasowe zawieszenie dowodu osobistego 

Gdy jest szansa, że twój dowód jeszcze się odnajdzie, można skorzystać z usługi czasowego zawieszenia dowodu do momentu jego odnalezienia. Mogą to zrobić osoby posiadające e-dowód wydany po 4 marca 2019 r. na Profilu Zaufanym lub w każdym urzędzie gminy lub miasta.

Unieważnienie dowodu osobistego przez Internet 

Unieważnić dowód osobisty przez Internet mają możliwość osoby, które posiadają Profil Zaufany. Należy wybrać z opcji, czy zgłaszamy utratę czy uszkodzenie dowodu i kliknąć odpowiedni przycisk, po czym wykorzystujemy kod SMS wysłany do nas na numer przypisany do profilu zaufanego. Na skrzynkę ePUAP zostanie wysłane zawiadomienie o zgłoszeniu utraty dokumentu. Do unieważnienia nie jest potrzebne działanie urzędnika, gdyż system sam zweryfikuje dane w każdy możliwy dzień niezależnie też od jego pory.

Unieważnienie dowodu osobistego w urzędzie gminy 

Unieważnić dowód możemy bezpłatnie w dowolnym urzędzie gminy lub miasta. Należe złożyć formularz zaginięcia lub utarty dowodu osobistego. Następnie wypełniamy wniosek o wydanie nowego dowodu. 

Zagubienie dowodu osobistego zagranicą 

W przypadku zaginięcia dowodu zagranicą, składamy formularz zgłoszenia utraty lub zniszczenia  dowodu osobiście w polskim konsulacie lub wysyłamy go pocztą bądź faksem. Urzędnik konsulatu wyda zaświadczenie o utracie lub zniszczeniu dowodu, a następnie przekaże sprawę do odpowiedniego urzędu. Dowód zostaje nieważnym w momencie, gdy urząd dostaje zgłoszenie od konsulatu. 

Co w momencie, gdy na nasz dowód osobisty zostanie zaciągnięty kredyt?

W momencie, gdy oszuści posługują się cudzym dowodem np. do zaciągnięcia kredytu bankowego, osoba której dowód został skradziony musi udowodnić, że doszło do popełnienia przestępstwa. Jeśli oszuści zdążyli zaciągnąć kilka kredytów, wiązać się to będzie z koniecznością prowadzenia kilku spraw sądowych jednocześnie, by udowodnić, że umowa kredytowa jest nieważna. 

Aby uchronić się przed takimi problemami w przypadku utarty dowodu osobistego należy natychmiast zgłosić to w urzędzie i w banku. 

Źrodło: businessinsider.com.pl
Grafika: Freepik

wstecz
Dodaj komentarz
E-mail:
Tytuł: *
Treść: *
Twój podpis: *
Kod obrazkowy:  
Przepisz kod: *
Wyszukiwarka
wyszukaj na stronie
  copyright © 2007 by IRSI Pozycjonowanie  |  CMS   powered by Edito
 
Cyfrowy Urząd - e-government - elektroniczna administracja