Menu
Ankieta
Czy chciałbyś, aby urząd w Twoim miejscu zamieszkania świadczył usługi drogą elektroniczną?
Tak
Nie
Nie wiem
Subskrypcja
podaj swój adres e-mail

Konferencja o roli i celach informatyki w dzisiejszym świecie /

Konferencja o roli i celach informatyki w dzisiejszym świecie

2011-09-27

Informatyka jest najprostszym ze sposobów na ułatwienie sobie życia – twierdzą eksperci, którzy wygłosili prelekcje podczas konferencji „Informatyzacji w Administracji” zorganizowanej przez Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka. W jej trakcie, oprócz zalet nowoczesnych systemów informatycznych wskazano złe praktyki i bariery, które ograniczają rozwój e-urzędów w Polsce.

O tym, że dostęp do komputerów oraz Internetu wzrasta z roku na rok, doskonale wiedzą wszyscy. Coraz więcej osób dowiaduje się także, że z duchem czasu idzie także administracja rządowa i samorządowa. Zwracał na to uwagę Marcin Kandafer, przedstawiciel firmy informatycznej Ideo, który zaprezentował zalety e-komunikacji z obywatelami. – Żyjemy obecnie w świecie, gdzie wszystko dzieje się całą dobę, siedem dni w tygodniu. Tak dynamicznie żyjące społeczeństwo nie ma czasu czekać na to, aż urząd załatwi jego sprawy – mówił Kandafer. Według niego, znaczenie wykorzystania Internetu i narzędzi informatycznych w najbliższych latach będzie stale wzrastać. – Stanie się tak między innymi dlatego, gdyż najmocniejszą grupą użytkowników Internetu są ludzie młodzi. To oni zaczną się domagać stworzenia takiej platformy, by nie wychodząc z domu, mogli załatwić niezbędne formalności – zauważa. Koniecznym jest dlatego, w jego odczuciu, stałe ulepszanie systemów, które umożliwiają takie działania. Jako przykład podał ePUAP. Jak jednak dodał, system ten jest zupełnie nieprzyjazny dla ludzi starszych. – Nawet jeśli starsza osoba ma kontakt z Internetem, brak koncentracji na użytkowniku w chwili tworzenia serwisu sprawia, że odbiorca nie potrafi szybko i intuicyjnie skorzystać z oferowanego mu narzędzia – twierdzi Kandafer.

Podczas jego prelekcji pokazane zostały najczęstsze błędy powielane na portalach urzędów miast i gmin województwa podkarpackiego. Marcin Kandafer wymienił wśród nich złą architekturę informacyjną serwisów, trudne do zapamiętania adresy stron, przesycenie informacjami, a nawet brak danych kontaktowych do urzędu. Za dobrą praktykę uznano zaś promowanie się urzędów na portalach społecznościowych oraz dostosowywanie witryn urzędów do wersji mobilnych. – Dziś to obywatel wybiera w jaki sposób chce kontaktować się z urzędem i to urząd ma mu to ułatwić – wyjaśniał Kandafer.

Jednym z dwóch przedstawicieli administracji samorządowej wśród prelegentów był Krzysztof Lassota z magistratu w Boguchwale. To właśnie tamtejszy urząd jako jeden z pierwszych na Podkarpaciu wdrożył Elektroniczny Obieg Dokumentów. Dzięki temu rozwiązaniu, jak mówił Lassota, udało się zmniejszyć ilość spraw niezałatwionych w terminie. Wśród innych zalet EOD, wymienił szybką lokalizację pisma i błyskawiczny dostęp do wszystkich spraw wnoszonych przez interesanta do urzędu, a także szereg ułatwień dla samych urzędników. – Często jest tak, że niektóre dokumenty są niezbędne w pracy urzędnika. Po co ich szukać, skoro można je w elektronicznej wersji udostępniać w jednym miejscu – pytał retorycznie. Ciekawym rozwiązaniem, które udało się wprowadzić na bazie EOD był moduł do zarządzania projektami. Pozwala on kilkuosobowemu zespołowi ds. realizacji projektu mieć pełną kontrolę nad poszczególnymi zadaniami i harmonogramem.

Podczas konferencji mowa była także o roli samorządów w zapewnieniu bezpieczeństwa informacji. Prelekcję na ten temat przygotował dr inż. Wiesław Pecka z eSecure. Jak mówił, Internet daje duże możliwości, ale zarazem jest ogromnym zagrożeniem jeżeli używa się go niewłaściwie. – To swego rodzaju śmietnik, dżungla dlatego trzeba być ostrożnym korzystając z niego. Jeśli robi się to rozważnie, można wiele kwestii usprawnić – mówił. Za przykład niepożądanych zjawisk podał niedawne ataki hakerów na strony internetowe niektórych urzędów miejskich. – Rola systemów informatycznych stale rośnie – wymaga się, by były bezpieczne i płynnie działały – podkreślał Pecka. Jego zdaniem, oprócz nowoczesnych narzędzi i systemów informatycznych, niezbędny jest właściwe przeszkolenie pracowników administracji, którzy będą potrafili czerpać maksymalne korzyści z obsługiwanych systemów.

W drugiej części konferencji prelekcję mieli Tadeusz Strużyński, z Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A., który omówił płatności w ramach ePUAP na przykładzie systemu PayByNet. O aplikacjach służących do nadzoru właścicielskiego oraz przepływie informacji sprzyjających powstaniu efektywniejszych analiz opowiedział zaś Wojciech Wikiera. Prelegenci wskazywali również wiele razy na istotny czynniki, dzięki któremu działanie e-urzędów może być bardziej efektywne – jest nim interoperatywność. Kwestię tę zaprezentował Mariusz Madejczyk z Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku. Według niego najważniejszym zadaniem urzędów jest zachęcenie obywateli do korzystania z usług elektronicznych. – Skoro ludzie korzystają z e-bankowości, to dlaczego nie z e-urzędu? Niektóre urzędu umożliwiają dostęp do e-usług, co z tego jednak, jeśli petent i tak nie może załatwić tego, co chce – zwracał uwagę Madejczyk.

Częścią kończącą konferencję była debata z udziałem występujących ekspertów. Ich zdaniem oczywistym jest zmierzanie w kierunku e-komunikacji. – Ważne jest uproszczenie systemu i zrobienia tego w możliwie przyjazny sposób. Jeśli obywatel będzie miał prostszą drogę, będzie z niej korzystał – przekonywał Tadeusz Strużyński. – Uproszczenie uzyskania wiarygodnego uwierzytelniania się w urzędzie jest równie ważne, bo inaczej nikt nie przejdzie przez gąszcz przepisów, by raz na rok złożyć jakiś dokument w e-urzędzie – uzupełniał Krzysztof Lassota. W opinii Mariusza Madejczyka, urzędy muszą ze sobą móc sprawnie się komunikować tak, by petent wiedział, że e-urząd mu pomoże. – Potrzebne są kampanie i zachęty żeby zmienić tok myślenia petentów – tłumaczył. Na zadane w trakcie debaty pytanie, czy jest szansa, że całe społeczeństwo będzie przekonane, że wybranie usług e-urzędu będzie lepszym rozwiązaniem niż wizyta w urzędzie, eksperci powiedzieli: – Dobrze, jeśli najpierw podejście zmieni się w administracji, gdzie świadomie podejdzie się do tematu e-usług. Jeśli w samych urzędach zadziała e-administracja, przeniesie się to na społeczeństwo – zapewniał Madejczyk. – Walka o elektroniczny urząd musi zacząć się od społecznej edukacji – powiedział, kończąc debatę, Wojciech Materna, prezes Stowarzyszenia Informatyka Podkarpacka.

Wydarzenie zorganizowało Stowarzyszenie Informatyka Podkarpacka przy współpracy z partnerami: Instytut Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (partner merytoryczny), Exacto Sp. z o.o., Ideo Sp. z o.o., eSECURE Sp. z o.o., TOP S.A. i BMM Sp. z o.o.

Patronatem medialnym konferencję objęła Gazeta Codzienna Nowiny oraz portal informacyjny nowiny24.pl

GALERIA ZDJĘĆ Z KONFERENCJI ZNAJDUJE SIĘ TUTAJ. Zapraszamy.

wstecz
Dodaj komentarz
E-mail:
Tytuł: *
Treść: *
Twój podpis: *
Kod obrazkowy:  
Przepisz kod: *
Wyszukiwarka
wyszukaj na stronie
  copyright © 2007 by IRSI Pozycjonowanie  |  CMS   powered by Edito
 
Cyfrowy Urząd - e-government - elektroniczna administracja